Om tidningen

Jämfört med andra yrkesgrupper har arbetsmarknaden för personer med ingenjörsutbildning varit god de senaste åren. Framför allt är erfarna ingenjörer inom flera utbildningsinriktningar starkt efterfrågade. Och för att ta sig framåt i karriären finns några goda råd: välj inriktning utifrån intresse, skaffa dig en bra chef och öva dig i förmågan att kunna tillämpa dina teknikkunskaper rätt, beroende på målgrupp och tillfälle – med kunden i fokus.

En av förespråkarna för kund- och samhällsperspektivet som en lots för karriärutvecklingen, är Magnus Meyer, vd för teknikkonsultbolaget WSP i Sverige.
–Den avgörande framgångsfaktorn är engagemang. För ska Sverige hålla sin position som ledande ingenjörsnation med tongivande företag, måste alla vara beredda att utmana sig själv och jobba många timmar, och det blir mycket lättare om inspirationen och engagemanget finns. Följ ditt hjärta, då kommer du per automatik att arbeta hårt och få framgång, råder Meyer.

Ett lysande exempel på vad en civilingenjör med affärssinne och entreprenörsanda kan åstadkomma, är Spotifygrundaren Martin Lorentzon.
–Man måste inte vara född med en speciell affärsbegåvning eller extraordinär drivkraft. Det är egenskaper som man kan förvärva under resans gång, säger Lorentzon.

För att möta arbetsgivarnas efterfrågan och för att lyfta fram de enorma karriärmöjligheter som finns för ingenjörer producerar NextMedia Framtidens Karriär – Ingenjör, både som magasin och som webbtidning på www.framtidenskarriar.se.